Gomasio jako zdrowy zamiennik tradycyjnej soli kuchennej

    gomasio

        

O negatywnych właściwościach soli powiedziano już naprawdę sporo. Dietetycy przestrzegają przed spożywaniem jej
w nadmiernych ilościach oraz zalecają dokładne sprawdzanie składów kupowanych przez nas produktów. I oczywiście w stu procentach ich popieram. Fakt jest jednak taki, że dobrze jest czymś doprawić nasze danie. A jak nie sól, to co? Ano właśnie, jak nie sól to Gomasio
😊

 

O Gomasio usłyszałam około rok temu. Przepis od razu przypadł mi do gustu, gdyż sól w kuchni staram się ograniczać od dobrych kilku lat i na ten moment zastępowałam ją po prostu przyprawami.

 

Co to jest Gomasio ?

 

Gomasio zwane także solą sezamową czy solą japońską to mieszanka nasion sezamu oraz soli.

Przyprawa doskonale nadaje się do wielu potraw, idealnie zastępując tradycyjną sól.

 

*W Internecie znalazłam także przepisy na Gomasio z siemieniem lnianym czy czarnuszką. Jeszcze ich nie próbowałam, ale jeśli Wam się udało, dajcie znać w komentarzu jak wyszło 😊

 

gomasio

 

Właściwości sezamu:

 

Sezam to roślina, która oferuje nam naprawdę sporo wartościowych składników odżywczych. Zawiera nienasycone kwasy tłuszczowe a także aminokwasy o właściwościach terapeutycznych. Oto nieliczne właściwości tej wspaniałej rośliny:

 

– obniża poziom cholesterolu,

– jest źródłem kwasu foliowego, witaminy B2, witaminy B3,

– pozytywnie wpływa na ciśnienie krwi,

– hamuje rozwój chorób naczyniowo – sercowych,

– wspomaga leczenie nowotworów,

– ma działanie przeciwzapalne,

– obniża poziom glukozy we krwi,

– zwiększa gęstość kości.

 

Więcej o sezamie możesz przeczytać na stronie ekologia.pl.

 

 gomasio

 

 

Zalety Gomasio:

 

– ograniczasz spożycie soli,

– nadajesz potrawom naturalnych smak, nie wzbogacony poprzez sztuczne substancje,

– dbasz o zdrowie swoje, jak i najbliższych (np. zmniejszasz ryzyko nadciśnienia),

– masz świadomość tego, co jesz,

– zwiększasz odporność organizmu.

 

 

Jak zrobić Gomasio?

 

Przede wszystkim zaopatrz się w sól (najlepiej himalajską) oraz sezam. Nie jest to drogi wydatek, kilogram sezamu możesz zakupić już za 14 zł (sprawdź i porównaj ceny).

 

Następnie:

 

1.Na patelni przypraż 1 łyżeczkę soli

 

gomasio

 

2. Dodaj do soli 15 łyżeczek sezamu.

 

gomasio

 

gomasio

 

3.Po uprażeniu zdejmij mieszankę z patelni i poczekaj aż wystygnie.

4.Gotową mieszankę rozgnieć w moździerzu bądź zblenduj

 

sól sezamowa

 

5.Gotowe!

 

sól sezamowa

 

Pamiętaj! Przygotowane Gomasio po około dwóch tygodniach traci swoje właściwości. Nie rób więc „na zapas”.

 

W niektórych przepisach można znaleźć inną miarę przygotowania Gomasio –  1/10 (1 łyżeczka soli, 10 łyżeczek sezamu). Osobiście stosuję mój przepis, ale zachęcam do własnych doświadczeń (byle miara nie była odwrotna… 😊)

 

Smacznego i na zdrowie!

 

sól sezamowa

 

sól

 

sól

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *